Epiduroskopicky asistované endoskopické perkutánní odstranění fragmentu meziobratlové ploténky

Miniinvazivní výkon se nejčastěji provádí u pacientů s chronickou bolestí zad, kterou způsobují některé typy vyhřezlých meziobratlových plotének. Výhřez ploténky se může projevovat výpadkem citlivosti až nehybností končetiny. U takovýchto pacientů nedochází k dlouhodobému zlepšení po periradikulární terapii (PRT) a mají nález na MRI. Pod kontrolou rentgenového záření se k páteři (nejčastěji laterálně přes foramen intervertebrale) zavádí speciální jehla pro vytvoření pracovního kanálu. Poté je zaveden endoskop a soustava pracovních nástrojů. Zavedený endoskop zobrazí, do jaké míry vyhřezlá ploténka tlačí na nervový kořen. Za neustálé vizualizace se následně odstraňuje speciálními kleštěmi vyhřezlá část ploténky. Ploténka je na závěr ošetřena speciální tepelnou radiofrekvencí, která zataví zadní prstenec poškozené ploténky v zadním ploténkovém segmentu. Cílem je snížit riziko opětovného vyhřeznutí a odstranit patologické nervové struktury okolo ploténky i uvnitř způsobující bolest.

Po odstranění fragmentu meziobratlové ploténky vstupujeme přes přirozený otvor v kosti křížové (hiatus sacralis) do předního epidurálního prostoru flexibilním endoskopem (epiduroskopem). Cílem tohoto výkonu je optická vizualizace předního epidurálního prostoru v oblasti sakrálního a lumbálního kanálu až do výšky vykonané endoskopické diskektomie. V případě objevu patologických změn v epidurálním prostoru je možná okamžitá přídavná terapeutická intervence (podání protizánětlivých léků, rozrušení adhezí, zbytků fragmentů ploténky). Délka výkonu se pohybuje od 40 do 90 minut. Zákrok se vykonává v celkové nebo lokální anestezii. Při výkonu dochází, na rozdíl od klasické operace, k minimálnímu poškození svalových a kostních struktur. Výhodou této techniky je také rychlejší rekonvalescence a návrat do aktivního života.