Bolest zad

Bolest zad má řadu příčin a příznaků. Pokud je doba jejího trvání delší než tři měsíce, hovoříme o chronické bolesti.

Bolest zad - léčba bolest zad

Klinické projevy chronické bolesti zad, jako jsou silné blokády zad, bolesti v bederní oblasti páteře s bolestí šířící se do končetin, porucha až ztráta citlivosti nebo celkové hybnosti, či bolesti zad, které přetrvávají po již absolvované operaci, poukazují na významné změny, které mohou výrazně ovlivnit kvalitu života. Po akutní infekci horních dýchacích cest je bolest zad druhou nejčastější příčinou práceneschopnosti u lidí do 45 let. S bolestí zad se setká prakticky každý člověk – statisticky se alespoň jedenkrát v životě projeví až u 80 % dospělé populace. Bolest zad v důsledku degenerativního onemocnění páteře, jehož změny mohou být patrné již mezi 30. až 40. rokem věku, patologické změny na páteři v důsledku úrazu nebo po operaci jsou vždy jasným signálem pro vyhledání specialisty.

Páteř představuje pevnou, ale zároveň ohebnou „osu“ lidského těla. Jedná se o složitou strukturu kostí, kloubů, vazů a svalů. Bolest zad může způsobovat poškozené vazivo zad, nadměrně namáhané zádové svaly, ale i prasklé disky – vyhřezlá ploténka, nebo podrážděné meziobratlové klouby. Častou příčinou bolesti zad jsou sportovní zranění nebo nehody, ale mnohdy i ty nejjednodušší pohyby, jako například zvednutí tužky z podlahy, mohou mít bolestivé následky. Bolest zad může také způsobovat nebo komplikovat artritida, špatné držení těla, obezita nebo psychický stres. Bolest zad může také přímo vyplývat z onemocnění vnitřních orgánů, jako jsou ledvinové kameny, infekce ledvin, krevní sraženiny nebo úbytek kostní hmoty.

Nejčastější příčiny vzniku bolesti zad

Poškozené vazivo zad, poškozené zádové svaly, zranění při sportu, dopravní nehodě, pád, který může poškodit šlachy a vazy nebo způsobit stlačení míchy, herniované nebo prasklé disky páteře, degenerace meziobratlových plotének, radikulopatie (způsobená kompresí, zánětem a/nebo poraněním kořene míchy), ischias (forma radikulopatie způsobená kompresí sedacího nervu), spondylolistéza ( posun obratle dopředu vůči sousednímu, níže umístěnému, nejčastěji v bederní oblasti páteře), artritida, špatné držení těla, obezita, těhotenství, úbytek kostní hmoty, psychický stres, spinální stenóza (zúžení páteřního kanálu, které vytváří tlak na nervové kořeny), nadměrné zakřivení páteře, například skolióza (trvalé vychýlení páteře do strany) nebo hyperlordóza (velké zakřivení páteře, které vytváří prohlubeň v dolní části zad), hyperkyfóza (větší zakřivení hrudní páteře, které vytváří kulatá záda či hrb), infekce, nádory, ledvinové kameny a jiné.

bolest zad

Akutní bolest zad může vznikat jako bolest po takových pohybech, jako je vstávání, otáčení se nebo ohýbání se vpřed. Symptomy se mohou objevit náhle po pohybu, ale i například po probuzení ze spánku. Nejčastějšími symptomy jsou citlivost na bolest v určitém místě zad a končetin až po neidentifikovatelnou, rozptýlenou bolest v dolní části zad a končetin. Bolest mohou, ale nemusí zhoršit specifické pohyby, jako je zvednutí nohy, nebo určité polohy jako sezení nebo stání. Akutní bolest zad mohou doprovázet bolesti vyzařující do nohou (ischias). První výskyt bolesti zad s akutní bolestí dolní části zad je obvykle u člověka ve věku od 20 do 40 let. Opakující se bolest se vyskytuje u více než poloviny populace, přičemž opakované bolesti zad jsou obecně bolestivější než první.

Spolu s bolestí dolní části zad se mohou vyskytnout další problémy jako problém se spánkem: potřeba delšího času k usnutí, přerušování spánku, kratší trvání spánku a horší kvalita spánku.

Chronická bolest zad zasahuje do řady oblastí života člověka, omezuje ho v jeho životní i pracovní výkonnosti a může mít také negativní dopad na rodinné a společenské soužití. Lidé s dlouhodobou bolestí zad ohrožuje psychická nepohoda a emocionální nestabilita, trpí depresemi, úzkostmi, často se stávají závislými na užívání léků.

Jak nejlépe předcházet bolesti zad?

  • Procvičujte si správné držení těla
  • Cvičení jógy pomáhá nejen posilovat svaly, zvyšovat pružnost a ohebnost těla, ale snižuje také stres, a stejně tak i zmírňuje bolest zad
  • Vyhněte se dlouhým setrváním bez pohybu či nečinnosti (strnulé sezení u stolu, počítače či televize). Zkuste vstát a pohybovat se každých 20 minut, stačí se jen protáhnout a udělat pár kroků
  • Dbejte každý den na přiměřenou délku chůze
  • Noste obuv, která pomáhá usnadňovat správné držení těla a pohyb, a vyhýbejte se naopak botám, které mají tendenci způsobovat nerovnováhu, například vysoké podpatky
  • Těžké předměty zvedejte z podřepu s rovnými zády, lokty mějte blízko těla. Při zvedání těžkých předmětů se vyvarujte prudkému otáčení
  • Při sezení používejte židle s dobrou bederní opěrou
  • Každý člověk má jinou potřebu matrace. Ujistěte se, že vám vaše matrace poskytuje dostatečnou oporu (pevnost), ale je zároveň dostatečně měkká, aby nezpůsobovala bolest. Matrace vyměňujte v průměru každých 8 let (v závislosti na typu matrace, který vlastníte) nebo častěji
  • Vyměňte pohovky, které klesají a neposkytují náležitou podporu
  • Vyhněte se spánku na břiše (tato poloha může vyvíjet tlak na obratle v dolní části páteře a krku)
  • Udržujte si stále vaši ideální hmotnost
  • Nekuřte. Kouření snižuje průtok krve do páteře, brání hojení a má vliv na vznik osteoporózy
  • Sportujte, zapojte se do pravidelného cvičení sami, nebo v kolektivu
  • Dbejte na dostatek spánku

Bolest zad – mýty

Vždy sedět rovně
Hrbení se je špatné, to si pamatujeme již od školních let. Ale příliš vzpřímené a nečinné sezení může být pro vás zátěží, která způsobuje bolest zad. Několikrát za den si udělejte přestávky: opřete se o židli s nohama na podlaze a mírně pokrčte záda. Ideální je pokusit se vícekrát za den chvíli stát, například když telefonujete nebo čtete.

Nezvedejte těžké věci
Není důležité to, jak vysoko břemeno zvedáte, ale jakým způsobem. Postavte se přímo před daný předmět, poté přidřepněte blízko něj, se vzpřímenou páteří a hlavou směřující vzhůru. Poté se postupně stavte na nohy a pomalu zvedejte předmět, přičemž ruce držte vždy blízko u těla. Neotáčejte ani neohýbejte prudce tělo, protože by mohlo dojít k poškození ploténky, což by mohlo způsobit bolest zad. (Samozřejmě byste neměli zvedat nic, co by pro vás mohlo být příliš těžké.)

Postel je nejlepší léčba
Ano, odpočinek může pomoci při nedávném zranění nebo namáhavé činnosti, které způsobují bolest zad. Ale den nebo dva soustavného ležení v posteli mohou bolest zad i zhoršit.

Bolest zad je způsobena zraněním
Degenerace disku, nemoci, infekce, a dokonce i dědičnost mohou také častou příčinou bolesti zad.

Více kilo, více bolesti
Zůstat fit pomáhá předcházet bolesti zad. Kila navíc vám budou zbytečně zatěžovat záda. Bolest zad je nejběžnější u lidí, kteří jsou mimo formu, zejména tzv. víkendových sportovců, kteří se po týdnu sezení rozhodnou trochu „se rozhýbat“

Štíhlá postava rovná se žádná bolest zad
Bolest zad může postihnout kohokoliv. Lidé, kteří jsou příliš hubení, jako jsou lidé s poruchou příjmu potravy (anorexie), mohou trpět ztrátou kostní hmoty. Je pravděpodobnější, že je postihne např. zlomenina kosti či vyhřezlá ploténka.

Cvičení je na bolest zad špatné
Toto je pravděpodobně největší mýtus. Pravidelné cvičení zabraňuje bolesti zad. Lékaři mohou doporučit cvičení lidem, které postihla bolest dolní části zad. Obvykle začínají lehkými cviky a pohyby, postupně zvyšují intenzitu. Jakmile okamžitá bolest zad zmizí, vodně sestavený cvičební plán pomůže zabránit tomu, aby se vrátila.

Tvrdší matrace jsou lepší
V jedné ze studií bylo potvrzeno, že lidé s přetrvávající obecnou bolestí zad, kteří spali na středně tvrdé matraci, záda bolela méně a byli schopni se pohybovat lépe než ti, kteří spali na tvrdé matraci. Jedna tvrdost však není pravidlem pro všechny. Vyberte si matraci na základě vašich spánkových zvyků a podle příčiny vaší bolesti zad. Neváhejte poradit se s odborníkem.

Bolest zad – fakta a statistické zajímavosti ze světa

  • Bolest zad klasifikujeme do tří skupin: akutní, která trvá většinou do 6 týdnů, subchronická s trváním od 6 do 12 týdnů, a chronická, která trvá více než 12 týdnů (tři měsíce)
  • Světový průměr populace, která aktuálně trpí bolestí zad, je okolo 7 %
  • Ve Spojeném království představuje bolest dolní části zad více než 100 milionů hodin pracovní neschopnosti ročně a je nejčastějším postižením dospělých osob
  • Ve Švédsku se počet dní pracovní neschopnosti zvýšil čtyřnásobně ze 7 milionů v roce 1980 na 28 milionů v roce 1987
  • V Číně je bolest dolní části zad druhým nejčastějším problémem zhoršení zdravotního stavu. V roce 2016 bylo až 4,2 % osob vyšetřeno právě s tímto problémem
  • Bolesti zad jsou závislé na způsobu života a regionu, o čemž svědčí i nerovnoměrné rozdělení populace s tímto postižením: Západní Evropa 15 %, Severní Afrika / Střední východ 14,8 %, Severní Amerika 7,7 %, Střední Amerika 6,6 %, Karibik 6,5 % atd
  • Vědce vede k přesvědčení fakt, že méně než 7 hodin spánku denně v kombinaci s těžkou prací mohou být nejčastějšími rizikovými faktory onemocnění kyčelních kloubů
  • Věk je jedním z významných faktorů prevalence bolesti zad, o čemž svědčí vyšší míra výskytu v zemích se stárnoucí populací, jako je Německo, považované za jednu z pěti „Superstar“ zemí. Očekává se, že Německo bude mít do roku 2050 jednu třetinu své populace nad 65 let
  • Příčiny vzniku bolesti zad, které pacienti nejčastěji uvádějí jsou: 90 % nespecifická příčina vzniku, 4 % vyhřezlá ploténka, 0,7 % metastazující rakovina, 0,01 % infekce aj
  • Přibližně 50 % osob v léčebné péči má nadále kolísavé bolesti s nízkou až střední intenzitou. Většina epizod bolesti zad se výrazně zlepší do 6 týdnů a po 12 měsících jsou úrovně intenzity bolesti nízké

Zdroj: wikipedia.org

Cílem naší léčby je zmírnit, zredukovat a kontrolovat bolest s efektem úlevy od bolesti, která vede ke snížení spotřeby užívaných léků a umožňuje navrátit se opět do aktivního života.

Sdílet tento článek přátelům

Máte zájem o vstupní vyšetření na našich pracovištích? Využijte pohodlný systém E-konzultace!

Bolest zad zasahuje do všech stránek života – s návštěvou odborníka je proto dobré neváhat! Pokud je příčina bolesti dostatečně brzy a správně diagnostikována, včasné zahájení léčby znamená jednoznačně efektivnější a trvalejší výsledek. Umožňuje rychlejší zotavení při prvních vážnějších projevech a může vést k oddálení případného návratu potíží v pozdějším období. Odešlete vyplněný formulář E-konzultace a my vás budeme v co nejkratším čase telefonicky kontaktovat nazpět.

Bezplatná E-konzultace
OZNÁMENÍ: Provoz pracovišť EuroPainClinics opět zahájen – Praha od 30.3.2020, Brno od 7.4.2020 více informací