Epiduroskopie: léčba bolesti zad způsobené epidurálními srůsty

EuroPainClinics

Epiduroskopie je výkon nejčastěji prováděný u pacientů s přetrvávající či nově vzniklou bolestí zad po operacích páteře v důsledku selhání chirurgického zákroku na páteři, tzv. failed back surgery syndrom (FBSS syndrom). Zdrojem bolesti může být epidurální fibróza (zmnožení vaziva) v míšním kanálu, která dráždí míšní kořen nebo způsobuje zúžení epidurálního prostoru.

Bolest se projevuje nejčastěji v oblasti dolní části bederní páteře, v dolních končetinách, případně v obou místech současně, přičemž místo a způsob šíření bolesti je v závislosti na místě postižení v páteři velmi variabilní.

01

Páteřní kanál se skládá z pevného kostěného obalu, který tvoří obratle. Mezi vazivovým obalem a obaly míchy se nachází epidurální prostor. Pod míšními obaly je bariéra tvořená mozkomíšní tekutinou, která obaluje a chrání míchu. Patologická fibrózní tkáň se vytváří v epidurálním prostoru, nejčastěji v přední části páteřního kanálu. V lokální anestezii a pod kontrolou rentgenu se přirozeným anatomickým otvorem v křížové kosti (hiatus sacralis) zavádí speciální jehla. Přes jehlu se poté zavede velmi tenký endoskop, který je napojen na kameru, a laserové vlákno. Pod neustálou vizuální kontrolou je následně fibrózní tkáň odstraňována laserem nebo tepelnou radiofrekvencí. Pro precizní zobrazení je míšní kanál proplachován fyziologickým roztokem. V případě zúžení epidurálního prostoru se zavádí balonkový katetr, který umožní jeho rozšíření a zpřehlednění.

02Epiduroskopie jako miniinvazivní výkon přináší, v porovnání s konvenční chirurgií, dle ISMISS1 pacientovi řadu výhod, zejména nižší riziko poškození nervů, menší tvorbu epidurální fibrózy, nižší výskyt infekcí, menší chirurgický řez a chirurgické trauma. Výhodou je v neposlední řadě také rychlejší rekonvalescence a rychlejší návrat do aktivního života. Výkon se provádí v režimu jednodenní chirurgie, tj. pacient se po zákroku a doporučené době odpočinku navrací tentýž den do svého domova. Délka zákroku se pohybuje od 20 do 60 minut, přičemž pacient je v průběhu zákroku při vědomí, v lokální či lehké anestezii.

Animační video o průběhu epiduroskopie můžete zhlédnout na našem kanále EuroPainClinics Youtube!

1ISMISS (International Society for Minimal Intervention in Spinal Surgery – Mezinárodní společnost pro miniinvazivní chirurgii páteře, dle příručky „Guidelines for Endoscopic Spinal Surgery“ schválené výborem ISMISS 28. 1. 2010, www.ismiss.com