Efekt hlubokého chladu při léčbě bolesti

Věděli jste, že porušená vlákna periferních nervů dokáží regenerovat rychlostí okolo 1 mm za den? Tento princip využívá i inovativní miniinvazivní metoda kryoablace při léčbě bolesti zad, zejména tzv. facetovém syndromu, při poškození SI kloubu, bolesti velkých kloubů a u dalších struktur.

Miniinvazivní výkon kryoablace je specializovaná technika, která poskytuje pacientům dlouhotrvající efekt úlevy od bolesti ovlivněním dráhy bolesti na úrovni senzorických (smyslových) nervů aplikací velmi nízké teploty (-78 až -89 °C). Mechanismus účinku je v principu velmi podobný účinku lokálních anestetik, ale efekt je mnohem delší. Děje se tak z důvodu jednak ovlivnění vodivosti nervových vláken a jednak porušením drobných cév, které vyživují nervovou tkáň.

Jak technika kryoablace funguje?

Zjednodušeně se dá říci, že proces zmrazení změní strukturu povrchových částí nervového vlákna, ale bez výrazného zásahu do vnitřní tkáňové struktury nervu. Znamená to, že porušení vnější nervové struktury nepoškozuje vnitřní nervové vlákna a buňky, které si zachovávají schopnost regenerace, a to v časovém období přibližně 6 měsíců od provedení výkonu kryoablace, čímž se zlepšuje kvalita života pacienta.

Po regeneraci je možné, že dojde k obnovení senzorické funkce nervu bez přítomnosti původní bolesti. Dojde-li k návratu bolesti, výkon je možné opakovat.

Kdy se kryoablace využívá?

Výkon je vhodný u pacientů s řadou indikací:

• Bolest tváře a hlavy
  • Bolest zad při tzv. facetovém syndromu (bolest dolní části zad, kdy zdrojem bolesti jsou facetové neboli meziobratlové klouby) a při poškození SI (sakroiliakálního) kloubu
  • Periferní neuralgie
  • Vybrané typy pánevní bolesti aj.

Jak kryoablace probíhá můžete zhlédnout na našem videu:

Proces zmrazení změní strukturu povrchových částí nervového vlákna, ale bez zásahu do vnitřní tkáňové struktury nervu.
Kryo
Axon a myelinový plášť jsou porušeny, Schwannovy buňky a endoneurium zůstávají nepoškozené, je tedy zachována regenerační schopnost nervu.
Nastává proces regenerace nervových vláken s rychlostí růstu cca 1 mm za den. Funkčnost senzorického nervu, tj. včetně vnímání bolesti, zůstává blokována.
Úplná regenerace nervu probíhá do 6 až 12 měsíců po výkonu. Za tu dobu je výrazně zlepšena kvalita života pacienta.