Inovace v léčbě: Endoskopická rizotomie

EuroPainClinics

Představujeme inovaci léčebného výkonu endoskopická rizotomie (endoskopická denervace facetových kloubů), který je určen pro pacienty s chronickou bolestí dolní bederní páteře způsobenou zánětem nebo osteoartritidou bederního kloubu.

Tyto zdravotní indikace jsou nejčastější příčinou bolesti dolní části páteře, a to především u věkové skupiny nad 40 let, přičemž charakteristická je pro ně bolest, která se projevuje zejména při ranním vstávání, po dlouhém sezení či stání. Zdrojem bolesti jsou v tomto případě facetové klouby. Jedná se o drobné klouby spojující obratle, díky nimž se páteř může ohýbat a naklánět. Každý z facetových kloubů je inervován (vyživován) malými raménky míšních nervů, tzv. mediálními raménky. Jejich funkcí je odesílání informací z kloubu do mozku. Pokud je při diagnostickém testování potvrzen tento zdroj bolesti, doporučuje se pacientům výkon radiofrekvenční denervace facetových kloubů, při kterém se nerv tepelně odstraní (skoaguluje). Tato technika se běžně provádí více než padesát let za pomoci jehel a pod RTG navigací, její nevýhodou však je, že nemá žádnou přímou vizuální kontrolu.

V EuroPainClinics přistupujeme k technologické inovaci výkonu, a to zavedením endoskopu pod RTG kontrolou mobilního C-ramene do oblasti mediálního raménka. Přímou endoskopickou vizualizací se identifikují mediální raménka, které se následně pomocí radiofrekvenční sondy skoagulují či „odstřihnou“.  Pacient leží při zákroku na břiše v lokální nebo případně celkové anestezii. Bolestivé klouby jsou označeny na kůži a k zavedení pracovních nástrojů včetně endoskopu je třeba pouze jednoho řezu o velikosti cca 1 cm, který se po ukončení výkonu uzavírá 1 až 2 kožními stehy.

Video o průběhu výkonu endoskopické rizotomie můžete zhlédnout na našem Youtube kanálu!

hrizotomia-cz