Wikipedie zveřejnila další články o endoskopických výkonech

EuroPainClinics

Další ze série odborných článků, které v rámci svých vzdělávacích aktivit EuroPainClinics připravil pro sdílení širokou veřejností, zveřejnila otevřená encyklopedie Wikipedie. Oba články navazují na již v loňském roce publikovaný článek o endoskopické rizotomii (endoskopické denervaci facetových kloubů) a věnují se opět pokročilým endoskopickým výkonům. V článku “Endoskopické ošetření vyhřezlé meziobratlové ploténky” čtenáři získají základní informace o tom, jak vzniká výhřez ploténky a jak je lze endoskopicky ošetřit, druhý článek “Epiduroskopie” popisuje léčbu přetrvávající bolesti po operaci zad, kterou způsobuje nejčastěji epidurální fibróza jako důsledek syndromu FBSS*.

Články si můžete přečíst zde:

wikipedia-logo

*Víte, co je FBSS?

S těmito čtyřmi písmeny je spojena bolest, kterou pacient stále pociťuje, a to i přes to, že byl jednou, často však i víckrát operován na páteři. Tato bolest vzniká v důsledku FBSS (failed back surgery syndrom – tzv. syndrom selhané chirurgické operace zad). Znamená to, že bolest se u pacienta z určitého důvodu po operaci nezmírnila, nebo se dokonce zhoršila, přestože operace byla provedena technicky správně. Až u 1/3 operovaných pacientů je tato bolest spojena se vznikem vazivových srůstů, tzv. epidurální fibrózy v páteřním prostoru, které utlačují nervové struktury, a tím způsobují bolest. Účinnou metodou, kterou je fibrózu možné diagnostikovat a následně léčebně ošetřit, je epiduroskopie. Více o metodě na www.epiduroskopie.cz.