Léčebný efekt tepla a elektrického proudu při bolesti zad

Použití elektrického proudu má v současné medicíně široké pojetí. Jeho přínosné léčebné účinky v nemalé míře využívají i některé miniinvazivní intervenční techniky při léčbě bolesti zad a kloubů.

Některé z miniinvazivních výkonů, které v EuroPainClinics při léčbě bolesti poskytujeme, spočívají v aplikaci tepla a elektrického proudu k postiženým místům a tkáním. Pokud je precizní diagnostikou a příslušným diagnostickým testem lokalizován a potvrzen zdroj bolesti, lze poté přistoupit, podle typu zdravotní indikace, k aplikování intervenčních výkonů na principu radiofrekvenční stimulace nervových buněk o vysoké nebo nízké teplotě, s cílem přerušení dráhy vnímání či snížení intenzity bolesti.

Výkony se provádějí ambulantně, pod přesnou, bezpečnou a cílenou kontrolou RTG mobilního C ramene, v délce trvání okolo 30 minut. Pacient je při výkonu v lokání anestezii.

Tepelná radiofrekvence páteře

Miniinvazivní výkon se provádí při ošetření bolesti, která má původ v meziobratlové ploténce (diskogenní bolest), meziobratlovém čili facetovém kloubu nebo sakroiliakálním (SI) kloubu. Dochází při něm k procesu takzvané termokoagulaci neboli radiofrekvenční tepelné ablaci, což znamená zničení cílového nervového zakončení. K postižené tkáni se aplikuje speciální elektrodou elektrický proud o frekvenci rádiových vln. Na jejím odizolovaném hrotu se vytváří vysoká teplota 80 až 85 °C, která zničí cílový nerv. Tímto dojde k přerušení přenosu bolesti od kloubu do mozku. Cílem této radiofrekvenční termoablace je prodloužení úlevy získané blokádou mediálních ramének nebo injekčním podáním léčiva k meziobratlovému (facetovému) kloubu.

Nutné je mít na zřeteli, že tato léčebná technika nezlepšuje stav samotného kloubu, proto je vhodné doplnit ji fyzioterapií.

radiofrekvenční elektrody

K místu postižení se zavádí vodicí jehly a radiofrekvenční elektrody
radiofrekvence

Aplikujeme elektrický proud s frekvencí rádiových vln o vysoké teplotě 80-85 °C

Plné animační video z průběhu výkonu zhlédněte na našem kanále Youtube:

Pulzní radiofrekvence páteře

Teno miniinvazivní výkon je prováděn u pacientů s bolesti zad, která má původ v nervových kořenech. Při chronické bolesti je stimulací elektrickým proudem narušeno vedení bolestivých vzruchů nervovými kořeny. Pomocí elektrické stimulace buněk nervových kořenů je opět nastolena rovnováha a snížení intenzity bolesti.

Při pulzní radiofrekvenci se zavádí k postižené tkáni elektroda ve tvaru jehly a do ní je vpuštěn elektrický proud. Tato technika se liší od radiofrekvenční ablace – pulzní znamená, že je energie vpravována do elektrody přerušovaně, což umožňuje udržet nízkou teplotu elektrody (42–45 °C) na rozdíl od vyšších teplot potřebných k ablaci. Aplikace radiofrekvenčních pulzů k nervům zablokuje přenos bolestivých podnětů, čímž ustane vnímání bolesti. Jakmile je elektrické pole pulzní radiofrekvence aplikováno přímo k nervu, ovlivňuje pouze tu část nervu, jež je zodpovědná za šíření signálu bolesti.

Pulzní radiofrekvence páteře
K ústí nervového otvoru zavádíme speciální jehlu
Pulzní radiofrekvence páteře 2
Elektrické impulsy stimulují nervové buňky nervového kořene.

Celé animační video z výkonu můžete zhlédnout zde:

Informujte se o možnosti léčby ještě dnes, využijte bezplatnou službu E-konzultace!