Výhřez ploténky a sedavý způsob života

Sedíte často u počítače, v autě za volantem nebo za pracovní přepážkou a máte pocit, že se kvůli bolesti v zádech už nemůžete doslova ani pohnout? Zkuste si reálně spočítat, kolik času v této pozici denně strávíte. Dlouhodobě a nesprávně prováděná pozice sedu může zásadně poškozovat páteř a je také častou příčinou vzniku výhřezu ploténky.

3 nejčastější chyby při sezení

• Hrbíme se

Nejtypičtější způsob nesprávného sezení, ke kterému nás nutí zejména nízká plocha stolu a špatně nastavená vzdálenost židle. Kromě bolesti zad se tento způsob projevuje bolestí hlavy, ramenou a rukou. Co se děje při hrbení se na židli? Trup se naklání dopředu a tím se předsouvá krční páteř a hlava. Ramena se vytahují, prsní a mezilopatkové svaly se zkracují. Sevření hrudního koše brání správnému dýchání a okysličování, dochází k tlaku na plíce, břicho a další vnitřní orgány. Tím se zároveň zvyšuje tlak na meziobratlové ploténky, kterým se nedostává dostatečného okysličování a prokrvování. Tlak může časem způsobit výhřez.

• Nakláníme se na jednu stranu s opíráním o loket

Tento častý způsob podpírání se provádíme víceméně podvědomě, abychom ulevili jedné či druhé straně těla. Jeho důsledky jsou především zatížení lokte, uvolnění hlubokých stabilizačních svalů a jednostranný tlak na páteř a břišní orgány. Tím zároveň tlačíme na ploténky, které se opět vinou nedostatečného prokrvování a okysličování mohou zatěžovat až projevit výhřezem. Naklánění má negativní vliv i na funkci srdce, žaludku a dalších orgánů trávicího ústrojí.

• Sedíme s překříženou nohou

Tento špatný návyk až zlozvyk drtivé většiny z nás způsobuje především extrémní zatížení kyčlí. Kyčelní kloub se posunuje do nesprávné polohy, mění se postavení pánve, trup rotuje na opačnou stranu, což může vést ke skoliotickému vybočení páteře. Roste tlak na ploténky, což vede k bolesti a blokádám. Zkřížení nohou je spojeno s nesprávným prokrvováním, což může mít za důsledek vznik křečových žil, vést k otokům až k riziku krevní sraženiny – trombózy. Dlouhodobé sezení se skříženou nohou zvyšuje krevní tlak, což nepříznivě ovlivňuje kardiovaskulární systém. Typické je pro tuto pozici brnění, mravenčení a necitlivost v noze.

TIPY PRO SPRÁVNÉ SEZENÍ BEZ BOLESTI ZAD

• Dbejte na správnou výšku sedu: chodidla jsou umístěna celou plochou na podlaze, kolena jsou v pravém úhlu.
  • Celými zády se opírejte o zadní opěru židle.
  • Dbejte na to, aby byl trup vzpřímený, hlava směřovala vzhůru bez poklesu brady, ramena padala směrem dolů.
  • Neseďte se zkříženýma nohama (nebezpečí vzniku krevních sražen, poškození kyčlí).
  • Neseďte pouze na okraji židle.
  • Neseďte při práci déle než 6 hodin a dělejte si 15 –⁠20minutové přestávky.
  • Střídejte polohy sed –  stoj – protažení!
  • Pravidelně se protahujte, například vzpažte ruce a provádějte mírné rotace na obě strany.
  • Můžete využít míč na sezení – o správném použití se poraďte se svým lékařem nebo fyzioterapeutem.

Léčba včetně fyzioterapie v EuroPainClinics – začněte včas!

Bolest zad způsobená výhřezem ploténky je pro člověka zátěží spojenou s fyzickou i psychickou nepohodou. Pokud dlouhodobě pozorujete tento typ bolesti a patříte-li do skupiny ohrožené důsledky dlouhodobého sezení, neotálejte s návštěvou lékaře. Výhřez ploténky jako zdroj bolesti potvrdí některá ze zobrazovacích metod, ideálně magnetická rezonance, a protože páteř nelze ničím nahradit, začněte s léčbou co nejdříve.

Miniinvazivní a endoskopické výkony poskytované na našich pracovištích EuroPainClinics nabízejí širokou možnost léčebných řešení a s vašimi obtížemi jsme připraveni vám pomoci.

V ideálním případě je užitečné léčbu paralelně kombinovat s fyzioterapií, jejímž cílem je naučit se správným pohybovým návykům včetně těch základních, jako je správný sed, vstávání či držení těla pro stabilitu páteře a odstranění bolesti. Fyzioterapii můžete aktuálně využít na pracovišti EuroPainClinics Hradec Králové.

Informujte se kdykoliv o možnosti léčby na našich pracovištích prostřednictvím služby E-konzultace!