Kořenový syndrom a výhřez ploténky

Trápí vás silná dlouhodobá bolest bederní části zad, která se šíří nebo „vystřeluje“ do končetin? Příčinou může být kořenový syndrom, často spojený s výhřezem ploténky či dalšími degenerativními změnami na páteři.

Bolesti zad patří v současnosti k nejrozšířenějším civilizačním onemocněním. Po akutní infekci horních cest dýchacích jsou druhou nejčastější příčinou pracovní neschopnosti lidí do 45 let. Jednou z nejčastějších příčin bolestí zad je kořenový (radikulární) syndrom, který může postihovat všechny úrovně páteře. Nejvýrazněji se projevuje v bederní neboli lumbosakrální oblasti páteře, a to až v 90 % případů; u hrudní a krční páteře je jeho výskyt významně nižší. Diagnóza kořenového syndromu se týká pacientů, kteří doposud nepodstoupili operační zákrok, stejně jako pacientů po již absolvované operaci či opakovaných operacích páteře.

Nejčastější příčinou vzniku kořenového syndromu je výhřez ploténky neboli hernie disku, která způsobuje kompresi (útlak) či dráždění nervového kořene. U bederní páteře se projevuje zejména v oblasti meziobratlové ploténky L5/S1, následnou častou postiženou úrovní je L4/L5. Z dalších příčin radikulárního syndromu lze jmenovat především stenózu spinálního kanálu, syndrom selhání operační léčby FBSS (failed back surgery syndrom), úrazy páteře, zánětlivá onemocnění páteře infekční povahy, nádory aj. Podobné bolesti (nazývané též pseudoradikulární bolesti) jsou často způsobeny spondylotickými změnami, jako je artróza facetových (meziobratlových) kloubů, sakroiliakálního kloubu, nebo tvorbou osteofytů (kostních výrůstků).

Pro kořenový syndrom je charakteristický soubor symptomů (příznaků) označovaných jako kořenová neboli radikulární bolest. Jaké jsou její nejčastější projevy?

• bolest šířící se do jedné či více spádových oblastí „dermatomů“ nervových kořenů, především na dolní končetině
  • ztrátu až vymizení citlivosti nebo svalové síly končetiny nebo některé její části
  • neschopnost stoupnout si na špičku či patu
  • omezení bederní páteře v pohybu, především do záklonu a předklonu
  • pocit mravenčení, brnění
  • jednostranná ostrá, tupá, pulzující či pálivá bolest
  • bolest zhoršující se při kašli, kýchání či defekaci (vyprazdňování)

K léčbě využíváme na našich pracovištích EuroPainClinics moderní intervenční výkony, které přinášejí pacientovi řadu klinických výhod a benefitů. K přesnému zjištění zdroje bolesti využít intervenční metody zahrnující spektrum diagnosticko-prognostických výkonů, které již samy o sobě mohou přinést léčebný efekt. K nim patří diferenciálně-diagnostické blokády, jako např. blokáda mediálních ramének a ramus dorsalis fazetových kloubů, nebo sakroiliakálního kloubu. V případě potřeby přistupujeme k dalším miniinvazivním a endoskopickým výkonům, jako je epidurální podání protizánětlivých kortikosteroidů, radiofrekvenční léčba, epiduroskopicky asistovaná adheziolýza (epiduroskopie), či pokročilý výkon pro ošetření výhřezu ploténky – perkutánní endoskopické odstranění fragmentu meziobratlové ploténky.

Miniinvazivní a endoskopické výkony jsou je ideální volbou pro všechny pacienty, kteří si přejí rychlé, šetrné a účinné řešení svých zdravotních obtíží. Pokud vás bolest zad dlouhodobě trápí, dosavadní léčba vám nepřináší úlevu a máte zájem informovat se, zda může být tento typ léčby vhodným řešení i pro vás, kontaktujte nás kdykoliv prostřednictvím bezplatné služby E-konzultace. Budeme-li moci poskytnout vám v rámci naší specializace řešení, rádi pomůžeme.