Proti bolesti zad a páteře s pomocí ergonomie

Pokud trávíte (nejen) pracovně příliš mnoho času u počítače, věnujte čas ergonomickému uspořádání svého pracovního místa. Budete příjemně překvapeni – čím lépe bude vše správně nastaveno, tím pohodlněji se vám bude pracovat. Vyhnete se únavě, ochablým svalům a především nepříjemné bolesti zad.

Pojem ergonomie ( z řečtiny ergon=práce a nomos=zákon) je neobvyklý, nicméně dnes již nikterak neznámý. Jedná se o samostatnou vědní disciplínu, která se zabývá „v kostce řečeno“ optimalizací pracovního prostředí a jeho vlivem na pracovní výkonnost člověka. Jinými slovy, jak si uspořádat pracovní místo, aby veškeré pozice a polohy při práci byly komfortní a účelové a nezpůsobovaly zbytečné zdravotní obtíže. Odborníky na tuto problematiku zastřešuje Česká ergonomická společnost, která spolupracuje s řadou klinických institucí jako Českou lékařskou komorou, Společností rehabilitační a fyzikální medicíny či Společností pracovního lékařství.

Význam ergonomie nabývá zejména v posledním desetiletí, kdy se enormně velká část pracovních úkolů odehrává „za počítačem“. V souvislosti s tímto prostředím jsou definovány fenomény, které se pro zdraví pracujícího člověka jeví jako ohrožující až nebezpečné. Obecně známý je například termín „nemocných“ budov s řadou nedostatků např. v osvětlení, klimatizaci a cirkulaci vzduchu, které mohou způsobit vážné chronické zdravotní problémy, např. dýchacích cest. Pro sedavé zaměstnání u počítače je charakteristický tzv. „office syndrom“, který zahrnuje riziko vzniku řady obtíží, zejména bolesti zad a hlavy, či „office eye syndrom“ – syndrom suchého oka v důsledku dlouhodobého upírání očí na monitor počítače.

Aby záda při práci nebolela

Dlouhodobé sezení způsobuje nejen obtíže vertebrogenního charakteru, jejichž projevem je bolest zad, mnohdy ve spojitosti s výhřezem ploténky, onemocnění kosterně-svalového ústrojí – zejména karpální tunely, záněty šlach, bursitidy (záněty ramenního, kolenního kloubu aj). Dalším důsledkem může být nadváha až obezita či kardiovaskulární obtíže.

Ergonomické uspořádání pracovního stolu včetně správného umístění židle počítače a monitoru jsou klíčovými aspekty zejména pokud se při práci a sezení potýkáte s bolestí zad.

Správné sezení u počítače

Investovat se vyplatí především do pracovní židle – na co si dát pozor?

• Základem u židle je opěradlo s možnosti nastavení do výšky tak, aby se ramena opírala opěradla a správně tvarovaný sedák v synchronizaci se zádovou opěrou.
  • Bederní opěrka by měla kopírovat přirozené zakřivení páteře.
  • Židli nastavte na správnou výšku tak, aby se vaše chodidla vždy dotýkala celou plochou podlahy, mohli jste mít pohodlně opřená záda ve vzpřímené poloze a sedák vás netlačil zespodu do stehen.
  • Ruce by měly správně spočívat na opěrkách židle.
Nesprávné sezení u počítače

Jak správně umístit počítač

• Zajistěte správné nastavení monitoru ve výšce očí a vzdálenosti 50  ̶ 70 cm, aby nedocházelo k automatickému naklánění hlavy a krční páteře.
  • Zápěstí při používání myši by mělo být v jedné linii s lokty. Zde účinnou úlevu poskytuje i speciální ergonomická podpěra zápěstí k počítači z gelového či pěnového materiálu.
  • Praktické je uložení klávesnice pod rovinou pracovního stolu, aby zápěstí bylo v ose předloktí.

Další doporučení a tipy při sedavém způsobu života a jeho vlivu na bolest zad a riziku vzniku výhřezu ploténky čtěte v článku zde:

Miniinvazivní a endoskopické výkony poskytované na našich pracovištích EuroPainClinics nabízejí širokou škálu léčebných řešení při bolesti zad. O možnosti léčby a objednání se můžete kdykoliv informovat prostřednictvím bezplatné služby E-konzultace na webové stránce: www.ekonzultace.cz.